Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Juoksemisen DNA:n jäljillä: "Ryhmäharjoittelu on lajin suola"

Pääkaupunkiseudulle keväällä muuttanut Janne Ukonmaanaho on yksi Suomen parhaista kestävyysjuoksijoista. Vyöllä on liuta SM-mitaleja ja arvokisoja, kilpauraakin takana jo toistakymmentä vuotta. Kaksi kuukautta ennen hartaasti odotettuja Rion olympialaisia kolmekymppinen maajoukkuemies istuu autossa matkalla kohti aamutreenejä.

Omien Rion olympialaisiin valmistavan harjoitusten sijaan päivän agendalla on kuitenkin omien valmennettavien ohjelmien rakentelua kotimaisemissa Oulussa. Oma taival kohti Rioa tyssäsi kevään pitkään sairasteluun.

- Urheiluun kuluu välillä sitäkin, että tulee sairastumisia. Se on normaalia elämää. Täytyy vaan ottaa uusi fokus, ja aloittaa treenaaminen uudestaan. Kyllähän se harmittaa, kun arvokisa-aika painaa päälle, mutta toisaalta tämän vuoden Kalevan kisat Oulussa ovat minulle kotikisat. Se on tärkeä kisa, kuten Ruotsi-ottelukin. Pystyn tekemään tulosta niissä, kun saan pienen treenijakson alle, Ukonmaanho pohtii.

Uusi suunta ja katsetta kohti tulevaisuutta. Ukonmaanaho on valmentanut ja pyörittänyt omaa treeniporukkaa jo yli kymmenen vuotta. On helppo uskoa, että välitön ja ystävällinen alkujaan ylikiiminkiläinen on pidetty treenikaveri ja valmentaja.

- Olen pienestä asti ollut intohimoinen urheilija ja juoksija. Suulaana kaverina olen aina tykännyt olla porukassa. Kaikkiaan 20-30 juoksijaa on pyörinyt vuosien varrella porukassa, jotka ovat kanssani harjoitelleet. Siellä on ollut aktiivijuoksijoita, veteraaneja, naisia, kaikenlaisia ihmisiä. 

Matkalle mahtuu kaikenlaisia tarinoita.

- Hyvänä esimerkkinä käy Mikko Tolonen, joka lopetti säärien murtumien vuoksi juoksemisen juniori-iän jälkeen, mutta innostui taas treenaamaan. Roikotin häntä niskasta, ja aloimme muokata tekniikkaa, jonka myötä säärille tuli vähemmän iskutusta. Hän on tosi sitkeä ja innostunut kaveri, joka alkoi kehittymään pikku hiljaa, kun sai oikean rytmityksen harjoituksen. Mikko juoksi viime vuonna maratonin SM-hopealle aikaan 2.28, Ukonmaanaho kehaisee.

Aktiivijuoksijoiden lisäksi Ukonmaanaho on viime aikoina tehnyt valmennusohjelmia myös harrastajien kanssa. 

– Molemmista nautin todella paljon. Kun ihmiset alkavat hoksaamaan juoksun jujua, sitä oivaltamisen ja kehittämisen iloa sekä innostusta, se on parasta. 

 

Liika into on kesälaitumien suurin riski


Puhetahti kiihtyy, kun keskustelu kääntyy juoksuharjoittelun syvimpään olemukseen. Kuulijalle ei jää epäselväksi, että juokseminen on Ukonmaanaholle tärkeä asia. Tänä kesänä hän vetää myös Juoksuliikkeen kesätreenit Helsingissä. Ohjelmassa on viisi avointa ja ilmaista yhteistreeniä Pirkkolassa ja Lauttasaaressa. Mitä kokenut kettu ajattelee yhteisöllisestä juoksemisesta? 

- Juoksemisella on monta muotoa. Helpoimmillaan se on sitä yksin lenkille lähtemistä, mutta ryhmäharjoittelu on mielestäni lajin suola ja syvällä DNA:ssa. Ryhmäharjoittelu on kansainvälisestikin ihan yleinen toimintatapa, ja niin on Suomessakin tehty läpi lajin historian. Aikanaan tehtaiden omistajapatruunat kuten Rosenlew perustivat omia juoksutalleja, tai sitten oli vaikkapa Rolf Haikkolan pyörittämän Rollen koplan kaltaisia keskittymiä, Ukonmaanaho valottaa historiankirjojen kansia.

- Viikkoon on hyvä ottaa yhteisiä harjoituksia, sillä erityisesti kovemmissa harjoituksissa porukassa saa itsestään enemmän irti, hän miettii kilpajuoksijan näkökulmaa yhteisharjoituksiin.

Juoksuliikkeen treenit on suunnattu kilpajuoksijoiden sijaan tavallisille kuntoilijoille, joten huipputehojen sijaan tärkeintä on pitää hauskaa ja pysyä ehjänä.

- Kuntoilijan näkökulmasta ryhmässä tekemisen parasta antia on sosiaalisuuden kautta kasvava ja ylipäätään säilyvä motivaatio. Toisaalta yksi valmentajan tärkeimmistä tehtävistä on hillitä intoa, että harjoitteet pysyvät sopivalla kuormitusalueella, eikä kukaan riko itseään repimällä liikaa, Ukonmaanaho muistuttaa.
 
Kesätreeneissä juostaan siten, että porukka pysyy koko ajan kasassa. Käytännössä se tarkoittaa minuuttitoistoja, jotka jokainen juoksee omalla vauhdillaan ja tasollaan.

-  Jokaisen treenikerran alussa tehdään hyvät verryttelyt sekä käydään läpi juoksutekniikkaa ja tehdään liikkuvuusharjoitteita. Niiden lisäksi juostaan esimerkiksi muutamia kuuden minuutin toistoja niin, että puolivälissä käännytään takaisin. Silloin kaikki lähtevät samaan aikaan ja palaavat samaan aikaan. 

- Helsinki City Marathonille valmistautuvien osalta tavoitellaan kisavauhtista harjoittelua ja tutustutaan hieman vauhtikestävyysharjoitteluun. Kokeneemmat tekevät saman harjoituksen, mutta selkeästi vauhtikestävyysvauhdin puolella. Johonkin harjoitukseen tulee myös vähän mäkitreeniä. Sellainen hyvä sekoitus se on.

Harjoitukset ovat siis toistopainotteisia. Mahtuvatko mukaan myös harrastustaan vasta aloittelevat juoksijat?

- Ehdottomasti. Muistutan vielä, että jokainen juoksee omalla tasollaan. Jokaisella yksi pätkä kestää sen saman kuusi minuuttia, olipa sitten Mo Farah tai kuka tahansa muu. Nopeammat vain kääntyvät takaisin hieman kauempana. Treeneistä löytyy varmasti jokaiselle myös samanvauhtisia juoksukavereita, Ukonmaanaho päättää.

Ensimmäinen kesätreeni on Pirkkolan urheilupuistossa tiistaina 28.6. kello 18.00. Ilmoittaudu mukaan Facebookissa!