Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Porukasta voimaa treeneihin: "Muuten jäisi tekemättä"



Espoolainen Sanna Lindner liittyi Juoksuliike Espoon Vauhtitreeneihin syyskaudella. Yksi ohjattu vauhtikestävyystreeni viikkoon istahtaa sujuvasti kiireiseen työhön ja pienen lapsen äidin arkeen. Vastineeksi Lindner on saanut lisämotivaatiota ja oivalluksia yhdessä harjoittelemisesta.

–  Haluaisin korostaa, että aika monella tuntuu olevan nykyään kiire. Juokseminen on siitä hyvä laji, että se on tehokasta. Ajallisesti tunnissa ehtii jo pitkälle, eikä tarvitse lähteä erikseen minnekään. Voit tehdä treenin missä vaan, vaikka lomamatkalla. työmatkalla, reissun päällä, Lindner sanoo.

Vaikka suuri osa viikon harjoituksista olisikin omatoimisia, yksi ohjattu harjoitus viikossa puoltaa Lindnerin mukaan paikkaansa erinomaisesti erityisesti kolmesta syystä.

–  Tärkein pointti on mahdollisuus treenata muiden kanssa. Tämä on sopiva harjoittelumuoto minulle. Vauhtikestävyystreeni on viikon harjoituksista haastavin, joka jäisi yksin tekemättä, sillä se on epämiellyttävin tehdä. Porukassa vähän unohtuu se treeni, ja se menee kuin itsestään.

– Toisaalta treenejä on vain kerran viikossa, joten se ei sido liikaa. Perheellisen ja työssäkäyvän on vaikea sitoutua enempään. Kolmas pointti on joustavuus. Voin käydä Espoossa, Pirkkolassa tai missä tahansa, Lindner kuvailee.

Juoksuliikkeen treeneihin mahtuu monenlaista menijää ja kaikki ovat tervetulleita. Myös vauhtikestävyysharjoitukset skaalautuvat jokaisen omaan vauhtiin.

– Hitaammat lenkit voi tehdä yksin tai porukassa, mutta Vauhtitreenien kautta harrastuksesta tulee nousujohteista, joka lisää motivaatiota. Meillä on porukassa myös sopivasti erilaisuutta. Jos kaikki juoksisivat kovia vauhteja, siitä tulisi tiedostamattakin vähän sellainen kilpailujuttu, mutta nyt voi aina vähän itse valita, missä kohtaa menet ja kenen kanssa kirität.


"Koukussa"

Lindnerin treenit jatkuvat Juoksuliikkeen mukana myös keväällä, se on selvä. Myös Espoon keskuspuisto alueena toimii.

–  Kyllä ilman muuta olen koukussa, aivan loistavaa. Treeneissä on ollut hyvä tekemisen meininki, ei tarvitse olla mikään huippujuoksija, vaan mukaan voi tulla monenlaisella taustalla. Treeneissä on ollut myös sopivasti vaihtelua. Ei ole tullut sellaista tunnetta, että jynssätään samaa viikosta toiseen. Erilaiset harjoitteet ovat toimineet todella hyvin.

– Hyvä, että on osaavat koutsit, se tuo uskottavuutta. Alue on myös hyvä. Espoossa on listavat mahdollisuudet monipuoliseen harjoitteluun. On loivia mäkiä tai pitkää suoraa, useita vaihtoehtoja. 

Treeniporukan yhteishenki on tiivistynyt Facebook-ja WhatsApp-ryhmien kautta, jotka ovat oiva kanava sopia muista yhteisistä tekemisistä. Myös Juoksuliike järjestää sekä omia että yhdessä tapahtumakumppanien kanssa juostavia yhteislenkkejä.

–  Pidän sunnuntailenkkejä hyvänä juttuna. Espoon porukassa on perustettu oma WhatsApp-ryhmä niille, jotka haluavat käydä yhteislenkeillä omatoimisesti. Ryhmässä on ollut myös keskustelua, että ollaan menossa keväällä yhdessä HCR:lle. Emme tietenkään kilpaile keskenämme, vaan joku saattaa juosta sen ensimmäistä kertaa läpi, ja jollain toisella voi olla tosi kovakin tavoite, mutta silti voidaan treenata yhdessä. 

No entä tulokset?

–  Syksyn isoin juttu on lisääntynyt motivaatio, mutta myös vauhtikestävyyteni on parantunyt syksyn aikana. Vähän jo sormet syyhyävät mennä keväällä kokeilemaan, miten olen kehittynyt. Olen juossut jo vuosia puolikkaan melkein minuutilleen samaa vauhtia aikaan 1.52 tai 1.53. En halua sitoutua mihinkään kovin vakavaan, mutta pilke silmäkulmassa olisi tavoitteena saada vähän nousujohteisuutta tuloksiin.

Liity tästä mukaan treeneihin omalla paikkakunnallasi!