Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

What's your number? Onko se 100, 200 vai jopa 365?

Nuorempana juoksin säännöllisesti jopa 13 treeniä viikossa. Työelämään siirtyminen, lasten syntymä ja valmentajaksi ryhtyminen muuttivat arjen prioriteetit ja ajankäytön kertarysäyksellä päälaelleen n. 15 vuotta sitten. Kuten jokainen valmentaja varmasti tietää, omasta kunnosta huolehtiminen lipsuu turhan helposti ja huomaamatta prioriteettilistalla turhankin alas päähuomion ollessa toisten harjoittelun suunnittelussa ja seuraamisessa.

Itselleni ainoaksi ajoittain toimivaksi lääkkeeksi on muodostunut ajatus, että yritän juosta joka päivä ainakin pienen verryttelylenkin. Ajatus tähän tuli aikanaan Turun Juoksuliikkeen valmentajalta Pasi Mattilalta: "Kun juoksee joka päivä, lenkkiä ei vain voi siirtää huomiselle."

Olen ottanut tavoitteekseni saada vuodelle 2017 mahdollisimman monta juoksupäivää, mutta inhimillisellä otteella: sairaana tai loukkaantuneena en aio yrittää juosta, ja minimimäärä juoksupäivän kuittaamiselle on 15min. Mahdollisten taukojen ilmaantuessa aikomus on pitää ne mahdollisimman lyhyinä ja aloittaa juoksupäivien kerryttäminen heti, kun se on taas järkevää. Varsinainen uudenvuodenlupaus tämä ei kylläkään ole, sillä otin jo varaslähdön ja onnistuin joulukuussa juoksemaan joka ainut päivä.

Näillä reunaehdoilla aion heittää muut tekosyyt ikkunasta ulos. Vartin lenkki on niin lyhyt, että sen voi käydä juoksemassa milloin tahansa, tarvittaessa vaikka myöhään illalla tai suoraan ruokapöydästä ilman sen suurempaa suunnittelua ja organisointia. Niin väsynyt en myöskään koskaan ole, ettenkö pystyisi tekemään 15 minuutin kevyttä verryttelyä. Taka-ajatus on tietenkin se, että oven avaamisen jälkeen lenkit saattavatkin venyä askeleen ja mielen lentäessä suunniteltua pidemmiksi. Hyvän juoksuvireen löytyessä innostun kenties tekemään kovempiakin treenejä tai osallistumaan jopa johonkin juoksutapahtumaan. 

Niin ja huono ilma, se ei onneksi ole itselleni ollut koskaan mikään ongelma. Ennemminkin Suomen upean luonnon ja neljän vuodenajan tarjoamat mahtavan vaihtelevat juoksupäivät tuovat harrastukseen huimasti lisää nautintoa.

Toinen itselleni tärkeä työkalu juoksun säännöllisyyden tavoittelussa on aina ollut treenikavereiden etsintä. Lapsuus- ja nuoruusvuosina olin siitä onnellisessa asemassa, että sain olla mukana erittäin innostuneen ja hyvähenkisen treeniporukan yhteistreeneissä kolme kertaa viikossa. Lisäksi vielä muina päivinä sain helposti lenkkiseuraa maratoneja juosseesta isästä, jonka kanssa liikkumisesta pääsen nauttimaan yhä edelleen, vaikka molempien vauhti onkin jo hieman hiipunut.

Opiskeluaikaan ajoittuneina tiukimpina harjoitusvuosina pyrin erittäin aktiivisesti etsimään seuraa muutamista hyvistä juoksukavereista niin kevyille lenkeille kuin kovempiinkin harjoituksiin. Osin tästä syystä päädyin vetämään koko seuran juoksutallitoimintaa ja nostamaan yhteishenkeä. Kiitokset mahtavista vuosista kaikille, jotka olivat tuolloin mukana!

Juurilla


Tätä kirjoittaessani olen Englannissa, Lontoon lähistöllä yhdessä valmennusryhmämme nuorten juoksijoiden kanssa jo perinteeksi muodostuneella vuodenvaihteen leirillä ystävyysseuramme Aldershot, Farnham & District Athletics Clubin vieraina.

Tämänhetkinen olinpaikkani on sikäli täysin oikeaan osuva, että juuri täällä, yhden Euroopan kovimman ja suurimman nuorten treeniporukan luona oivalsimme vuonna 2011 yhteisharjoitusten ja yhdessä tekemisen kulttuurin mahtavan voiman.

Kotiin päästyämme käynnistimme yhteistreenit, joista on sittemmin muodostunut Juoksuliikkeen moottori, eli kaikki eri-ikäiset ja aivan kaikentasoiset osallistujat huomioiva tahtotila sekä filosofia. Yksilölliset tavoitteet voi helposti sovittaa mukaan yhteistreeneihin ja harjoittelun isompaankin kuvaan, kunhan kaikki käyttävät vähän aikaa ja viitseliäisyyttä treeniensä suunnitteluun.

Hyvähenkinen porukka tuo mahtavasti voimaa arjen treeneihin, mutta myös hauskuutta ja säännöllisyyttä harrastukseen sekä sisältöä elämään!

Näillä saatesanoilla palataan otsikkoon: Haastan juuri sinut pohtimaan itsellesi sopivaa tavoitetta vuoden 2017 juoksupäivien lukumäärälle ja sopivaa tapaa saavuttaa se. Onko hyvä tavoite Suomen juhlavuoden kunniaksi 100 juoksupäivää? Vai huomattavasti haastavampi 200? Vai jopa kunnianhimoisin mahdollinen 365? Suosittelen asettamaan tavoittelemisen arvoisen tavoitteen, joka motivoi ja toteutuessaan myös palkitsee, mutta muista myös olla humaani ja itsellesi armelias. Kun tavoite ja suunnitelma ovat omia, itse tehtyjä ja juuri sinun näköisiäsi, on niihin myös helpompi sitoutua.

Pohdi myös mahdollisuutta hyödyntää erilaisia yhteistreenejä joko kaverin kanssa tai isommassa porukassa. Kun oivaltaa niiden hyödyt, se auttaa pidemmän päälle säännöllisyyden ylläpidossa merkittävästi. Tästä meillä on valmentajina ja Juoksukoulujen vetäjinä suuri määrä huikeitakin esimerkkejä. Elämän realiteetteihin kuuluvat tauot jäävät automaattisesti lyhyemmiksim kun vain sopii itsensä kanssa, että tietyt päivät ovat juoksupäiviä aina kuin suinkin mahdollista. Just show up!

Pyrin näyttämään esimerkkiä ja saamaan oman viime vuosina keikkuvasti edenneen liikuntani raiteilleen päivittämällä kuukausittain kertyneiden juoksupäivien tilanteen. Jos itse haluatte tehdä tavoitteistanne julkisia, kertokaa ne vaikka tämän viestin kommenttikenttään tai halutessanne päivityksinä kuukausittain oman päivitykseni yhteydessä. Jos haluat julkaista kuukausittaista juoksublogia sivuillamme, sekin voi olla mahdollista.

Kiitokset kuluneesta vuodesta kaikille kanavalla olleille ja mahtavaa juoksuvuotta 2017 kaikille!

Tänäänkin on hyvä päivä juosta!

Perttu Uotila

Juoksuliikkeen perustaja ja Porvoon valmentaja


Kevätkauden treenit alkavat jo tammikuussa! Liity mukaan! Meidät löydät myös somesta: FB, Twitter ja Instagram!