Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Näillä vinkeillä nautit juoksemisesta myös kovilla pakkasilla

Pakkanen paukkuu, mutta lenkille tekisi mieli? Jokainen meistä on yksilö, mutta lukemalla nämä Juoksuliike-valmentaja Janne Ukonmaanahon vinkit pärjäät varmasti vähän paremmin myös kovemmilla pakkasella.

Vältä ylipukeutumista

– Kovilla pakkasilla ilma on usein kaunis, joka on ensimmäinen hyvä syy lähteä lenkille. Perusmuistutus on, että toppapukua ei ainakaan kannata laittaa. Alimpaan kerrokseen ei kannata myöskään laittaa puuvillaa, vaan jotain joka päästää kosteuden läpi iholta. Oma tyylini on minimoida vaatteiden määrä. Nykyaikaiset juoksuvaatteet ovat todella hyviä, itse kävin tänäänkin 20 asteen pakkasella lenkillä pelkissä talvitrikoissa. Jos lenkin alussa on vähä viileä, se on hyvä. 

Ilma on ystäväsi

– Jos tuntuu, että trikoissa ei tarkene, niiden päälle voi laittaa vähän löysemmät housut. Näin päällimmäisen vaatekerroksen alle jää ilmaa, joka lämmittää kehoa. Alimmaiseksi esimerkiksi kerrasto ja päälle vähän löysempää juoksuvaatetta, niin hyvä tulee. Talvishortsit tai -hame trikoiden päällä ovat myös toimiva ratkaisu lämmöneristykseen.

Suojaa kriittiset alueet

– Pipon alle voi laittaa vaikkapa jonkun kypärähupun. Myös nilkat ja kaula kannattaa suojata hyvin. Kädet ovat vähän yksilöllisempi asia, toisilla kädet hikoavat ja toisilla taas palelevat herkästi. 

Kengät

– Juoksen läpi vuoden normaaleilla lenkkareilla, mutta sukka voi olla vähän paksumpi, esimerkiksi villapohjainen. Jäisillä keleillä nastalenkkarit antavat pitoa juoksemiseen. Lumella nasta ei ole niin oleellinen, vaan pohjan kuviointi on pidon kannalta merkittävämpi. Polkujuoksuun tarkoitetut kengät ovat kokeilemisen arvoiset myös talvella. Saatat yllättyä polkukenkien pidosta lumisella alustalla!

Ota iisisti!

– Kylmä sää tekee hengittämisestä haastavampaa, joten kovimmilla pakkasilla lyhyempikin lenkki riittää! Yli tunnin mittaisilla lenkeillä hiki ehtii kuivumaan, joka saattaa kylmettää sinut. Nauti maisemista, sillä tänäänkin on hyvä päivä juosta. Ilta pimenee nopeasti, ja vaikka hanki on valkoinen, muista myös heijastin!


Juoksuliikkeen kevätkausi alkaa jo tammikuussa! Ilmoittaudu mukaan treeneihin täällä.