Tänäänkin on hyvä päivä juosta.

Valmentajat

PORVOO

Perttu Uotila

"Muilta ei voi vaatia enempää, kuin mitä on itse valmis tekemään. Nuorempana juoksin esteitä ja treenasin kovastikin, enimmillään 200 kilometriä viikossa. Samalla toimin myös seuran juoksutallin vetäjänä  ja valmentajana. Kun muutimme kymmenen vuotta sitten Porvooseen, oli luonnollista lähteä mukaan valmentamaan nuoria ja ohjaamaan myös aikuisia.

Vaikka kaikenlasta on tullut nähtyä ja koettua, rakkain urheiluun liittyvä asia on kyllä ehdottomasti viimeisen kolmen vuoden aikana tapahtunut Uusimaa Juoksee –juttujen suosion kasvu ja niiden leviäminen nyt myös muillekin paikkakunnille Juoksuliikkeen kautta!

Liikuntaa aloittaessa tai treeniä lisätessä on todella tärkeää löytää sopiva tasapaino innostuksen voimalla etenemisen ja elimistön kylmän viileän kuuntelemisen välillä. Tarvitaan siis molempia; yksinään kumpikaan ei johda hyvään lopputulokseen!"
 

HELSINKI

Janne Ukonmaanaho


"Olen ex-maajoukkuejuoksija, kiertänyt paljon maailmalla ja  saavuttanut estejuoksussa useita Suomen mestaruuksia. Olen pienestä asti ollut intohimoinen urheilija ja juoksija. Suulaana kaverina olen aina tykännyt olla porukassa.

Juoksemisella on monta muotoa. Helpoimmillaan se on sitä yksin lenkille lähtemistä, mutta ryhmäharjoittelu on mielestäni lajin suola ja syvällä DNA:ssa. Ryhmäharjoittelu on kansainvälisestikin ihan yleinen toimintatapa, ja niin on Suomessakin tehty läpi lajin historian.

Kuntoilijan näkökulmasta ryhmässä tekemisen parasta antia on sosiaalisuuden kautta kasvava ja ylipäätään säilyvä motivaatio. Toisaalta yksi valmentajan tärkeimmistä tehtävistä on hillitä intoa, että harjoitteet pysyvät sopivalla kuormitusalueella, eikä kukaan riko itseään repimällä liikaa."

Jannen kotisivut: www.janneukonmaanaho.com 


Alexandra Král-Leszczynki

"Olen saanut kiivetä palkintokorokkeelle itse jo niin monta kertaa, että saan nykyään huomattavasti enemmän hyvää mieltä voidessani kannustaa toiset ylittämään itsensä, kuin jos harjoittelisin itse omilla äärirajoillani voidakseni parantaa omia ennätyksiäni.

Juoksuliikkeellä on sama elämänfilosofia kuin minullakin: haluan tehdä asioita ilon kautta. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö voisi olla tavoitteita tai etteikö haluaisi mennä kovaa. Uskon vain siihen, että kun on kivaa, liikkuu automaattisesti enemmän ja kehittyy sitä kautta huomaamattaan. 

Yksi iso syy, miksi itse hyppäsin mukaan Juoksuliikkeeseen on fakta, ettei tätä hommaa pyöritetä rennosta ilmapiiristä huolimatta mututuntumalla, vaan meillä on käytössämme SUL:n huippujen kehittämät sertifioidut valmennusmateriaalit.

Vaikka jokainen Juoksuliikkeen valmentaja tekee hommaa omalla persoonallaan ja sydämellään, kaikki perustuu faktoihin ja samaan huippuvalmentajien sekä maajoukkuetason urheilijoiden luomaan Juoksuliike-konseptiin."

Toni Hellgren

"Olen personal trainer ja harrastanut elämäni aikana eri urheilulajeja jalkapallosta jääkiekon kautta kamppailulajeihin. Erilaiset liikunnan harrastajat ovat tulleet tutuksi laajalla skaalalla. Se auttaa ymmärtämään paremmin ihmismielen koukeroita ja erilaisten harrastajien henkilökohtaisia tarpeita.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, joten yhtä lailla myös mieli täytyy opettaa uudenlaiseen, liikkuvaiseen elämään. Alku voi tuntua vaikealta, mutta kun sen tietyn kynnyksen yli pääsee, avautuu täysin uusi, mahdollisuuksien maailma. Tavoitteet kannattaa maalata riittävän pitkälle, vähintään puolen vuoden tai vuoden päähän, mielellään pidemmällekin. Sitä kautta oppii myös kärsivällisemmäksi, eikä odota itseltään ihmeitä joka päivä."

 

TURKU

Pasi Mattila


"Uskon, että useimmilla ihmisillä ei ole käsitystä, miltä tuntuu olla todella hyvässä kunnossa. Syyskuussa 1995 juoksin Ruissalojuoksuissa Riikin, eli 10 km, yli minuutin kovempaa kuin kukaan aikaisemmin tai myöhemmin. Juoksun aikana pikku ”töppärissä” tuli tunne lentoon lähdöstä.

Seuraavalla viikolla tein Suomen ennätyksen puolimaratonilla. Myöhemmin Ruissalossa lenkkeillessäni olen ihmetellyt, miten niin kapeilla ja mutkaisilla poluilla on voinut juosta alle 3 min/km vauhtia. Silloin muistan, miltä tuntuu olla hyvässä kunnossa. Ajattelen, että on parempi huolehtia itse terveydestään, kuin antaa muiden hoitaa sairauttaan.

Olin maajoukkuejuoksija vuosina 1989–2000. Kotona on pärekopallinen SM-mitaleita aina 1500 metriltä maratonille. Rakkain urheilumuistoni on kuitenkin lapsuudesta, jolloin voitin pronssia piirinmestaruuskilpailujen P12-sarjassa 1000 metrillä. Ensimmäinen arvokisamenestys tuntui niin hyvältä, etteivät jalat koskettaneet maata pariin viikkoon.

Välillä usko urheilijana on ollut koetuksella. Eniten silloin, kun kilpailutulokset eivät ole vastanneet hyvien harjoitusten synnyttämiä odotuksia. Useimmiten syy on löytynyt elämän liian suuresta kokonaisrasituksesta: harjoittelu karkaa helposti maksimaaliseksi, vaikka tavoitellaan optimaalista.”
 

Päivi Hänninen


"Kyselin eräänä iltana puolisoltani erilaisia kysymyksiä koskien itseäni. Yksi kysymys kuului "Mikä tekee puolisosi onnelliseksi?" Hän vastasi siihen epäröimättä "Kun hän saa toisen hyvälle tuulelle ja iloiseksi". Rakastan työtäni liikunnan parissa juurikin tästä syystä. Saan jakaa liikunnan tuomaa iloa ja hyvää oloa.

Olen viimeisen 14 vuoden ajan liikuttanut eritasoisia kuntoilijoita monien eri lajien parissa ja näen selkeästi, ettei tärkeintä ole tavoite suoritus vaan matka sinne. Kun matka tuo mukanaan onnistumisia, hyvää oloa, uusia ystäviä ja positiivista energiaa, haluamme jatkaa tätä matkaa loputtomasti.   

Olen saavuttanut maalilinjan kolmella täydenmatkan triathlonilla sekä viidellätoista maratonilla. Uinti, pyöräily ja juoksu ovat saaneet minut ylittämään itseni lukemattomia kertoja ja ovat antaneet minulle mahdollisuuden oppia tuntemaan itseni uudella tavalla. Olet niin vahva kuin uskot itsesi olevan -tähän minä uskon. 

Rakkaimmat urheiluun liittyvät muistoni ovat ehdottomasti treeni- ja kisamatkat asiakkaiden ja treenikavereiden kanssa. Olen erityisen rakastunut vuoristossa pyöräilyyn; sitä voimaannuttavaa ja vapauttavaa tunnetta, joka syntyy noustuasi tuhansien metrien korkeuteen vuoren huipulle ja katsoessasi sieltä alas ei voi selittää, se on itse koettava. 

Uskoni urheilijana oli koetuksella, kun ymmärsin kuinka haastavaa oli yhdistää liikunta työnä ja harrastuksena. Onnekseni olen löytänyt tähän keinot ja voin nauttia parhaasta työstä ja mahtavista harrastuksista!"
 

OULU

Riitta Kallio-Kokko


"Minulla on parikymmentä SM-mitalia ja yli 35-vuotiaiden sarjassa kaksi EM-kultaa, 800 metrin ja 1500 metrin matkoilta. Lisäksi olen toiminut naisten ja nuorten kestävyysjuoksumaajoukkueen valmentajana kotimaassa ja ulkomaan leirityksissä. Henkilökohtaisessa valmennuksessa minulla on ollut useita SM-tason kestävyysjuoksijoita. 

Vastaan Juoksuliikkeen Oulun toiminnasta. Avukseni olen saanut alueeltamme niin huippu-urheilijoita kuin eri alan osaajiakin; esim. personal trainereita, hierojia, fysioterapeutteja. Meillä on nyt koossa todella hyvä, osaava ja kannustava tiimi. 

Minun mielestäni liikkumisen pitää olla ensisijaisesti hauskaa. Tärkeintä on, ettei tarvi hävetä kokua, ikkää tai ulukonäkyä. Lisäksi pitää oppia ajattelemaan välillä itsekkäästikin. Liikuntaan ”sijoitettu” aika ei ole perheeltä pois. Päinvastoin, koen sen voimavaraksi koko perheen hyvinvoinnille."

Maija Oravamäki

Maija on kestävyysihme ja voittanut Suomen mestaruuksia eri lajeissa, edustanut Suomea EM- ja MM-kisoissa sekä kiertänyt maailmalla erilaisissa seikkailutapahtumissa. Luokanopettajan ja personal trainer-töiden lisäksi Maija tarjoaa esim. juoksu- ja hiihtokoulutuksia harrastuspohjalta tartuttaakseen liikunnan kipinän muillekin. "Asioilla on tapana järjestyä”, kertoo Maija motokseen.

Riikka Tulppo

Riikka on liikunnanopettaja ja menestynyt ultrajuoksija-maratonisti, joka harrastaa muutakin kestävyysurheilua monipuolisesti (esim.hiihto, suunnistus, triathlon) ja toimii myös ohjaajana ja valmentajana samojen lajien parissa. Kysy rohkeasti Riikkaa henk.kohtaiseksi valmentajaksesi.

Katja Tikkanen

Erikoissairaanhoitaja, kestävyysjuoksija, spinningohjaaja, KKI:n koulutuksia; juoksukoulu-kuntosaliohjaaja-ravinto.

Tärkeitä elämässä: perhe, ystävät, terveys

Kysy rohkeasti Katjaa henkilökohtaiseksi valmentajaksesi

”Se mikä ei tapa, vahvistaa!”

ESPOO

Ira Hassinen


"Olen personal trainer, filosofian maisteri, koulutettu hieroja ja harrastanut juoksua jo 20 vuotta. Nautin työstä ihmisten kanssa. Parasta on, kun valmennettavat löytävät onnistumisen ilon. Hymy on tämän työn paras palkinto.

Juoksuliikkeen konsepti on vahva. Mukaan voivat tulla kaikenikäiset ja Suomen Urheiluliiton valmennustietämys tuo mukaan paljon ammattimaisuutta. Lisäksi treenit ovat todella edullisia."


Eikä tässä vielä kaikki... ;)